8 Ocak 2008 Salı

BİLGİSAYARA GİRİŞ

BİLGİSAYARA GİRİŞ
BİLGİSAYAR NEDİR ?Kullanıcıdan aldığı verilerle elektroniksel bir hızla aritmetiksel ve mantıksal işlemler yapabilen, yaptığı bu işlemler sonucunda elde ettiği bilgileri kaydederek depolayabilen, istenildiğinde tekrar bu bilgileri kullanıcıya sunabilen ve insan makine ilişkisini kurabilen elektronik cihazlara BİLGİSAYAR (COMPUTER) ismi verilir.
BİLGİSAYARIN YETENEKLERİ:
1- Veri girişi yapılabilir.
2- Aritmatiksel işlemler yapabilir.(Toplama,Çıkarma,Çarpma,Bölme)
3- Mantıksal işlemler yapabilir. ( Bilgisayarın en büyük özelliğidir. Bu özelliği sayesinde karşılaştırma ve karar verme işlemlerini rahatlıkla yapabilir)
4- Aritmatiksel ve mantıksal işlemlerin sonucunu bulur ve aktarır.
5- Ulaştığı sonucu depolayabilir.
6- Bu işlemleri çok hızlı bir şekilde gerçekleştirir.
BİLGİSAYARIN TARİHÇESİ:
Elle yapılan manuel çalışmalardan bilgisayarlı sistemlere geçiş devriminin kökleri XVII.Y.Y. a
dayanmaktadır. İlk Elektronik-Dijital bilgisayar 1930'ların sonunda Dr.John ATANASOFT tarafından IOWA State Universty'de master öğrencilerinin hesaplamaları için tasarlanmıştır.
Daha sonraları bu sistemler üzerinde geliştirmeler yapılarak yarı iletken silikon teknolojisinin de gelişmesiyle birlikte 1981 yılında IBM firması tarafından günümüzde kullanılan kişisel bilgisayarlar (Personel Computer PC) üretilmeye başlanmış, insanların iş ve ev hayatlarında önemli bir yer almaya başlamıştır.
Bilgisayarın tarihçesini kısaca şöyle özetleyebiliriz.
M.Ö.2000 - Hesaplamalar için ilk kez ABACUS (Sayı boncukları) kullanılmaya başlandı.
M.S.1642 - Blaise Pascal vergi hesaplamaları için mekanik bir cihaz geliştirdi. Ancak bu cihaz
her zaman doğru sonuçlar veremiyordu.
1670 - Gottfried von Leibntz Pascal'ın bu güvenilmez cihazını 4 işlem yapabilecek ve Karekök alabilecek şekilde geliştirdi ve hatalarını düzeltti.
1842 - Charles Babbage birçok elementten oluşan karmaşık problemleri çözümleyen bir makine geliştirdi.
1890 - Herman Hollerith kartla çalışan bir bilgisayar tasarladı.
1939 - Atanasoft ilk elektronik dijital bilgisayarı geliştirdi.
1946 - J.Presper Eckert ve John Mauchly ilk bilgisayar olarak kabul edilen ENIAC'ı yaptılar.
bilgisayarın içerisinde sürekli kalabilen program mantığını geliştirdiler.
1951 - J.Presper Eckert ve John MAuchly genel amaçlı ticari bilgisayar UNIVAC'ı geliştirdiler.
1958 - İlk Transistörlü bilgisayar IBM firması tarafından piyasaya sürüldü (IBM 7090)
1964 - İlk birleşik devreli (Intagrated circuits) bilgisayar IBM 360 üretildi.
1965 - Zaman paylaşımı uyumlu ilk işletim sistemi olan CTTS geliştirildi.
1975 - İlk mikro bilgisayar Altair üretildi.
1981 - İlk kişisel bilgisayar (Personel Computer) IBM PC üretildi.
1984 - Apple firması ilk Macintosh'u piyasaya sürdü
İnsanlık tarihi boyunca hiçbir endüstri bilgisayar endüstrisi kadar hızlı gelişmemiştir. Özellikle son 15 yılda bilgisayar endüstrisi baş döndürücü bir hızla gelişmiş ve bugünkü halini almıştır. Bilgisayarın girmediği hiçbir sektör kalmamıştır. Çok yakın bir gelecekte tıpkı televizyon gibi evlerimizin vazgeçilmez bir parçası olacaktır. Çünkü Bilgisayar ın yapamayacağı hemen hiçbir şey yoktur.
Bilgisayar gelişimini kuşaklara ayıracak olursak;
1. Kuşak elektronik bilgisayarlar : Vakum tüpü kullanıyorlardır (1930 – 1958)
2. Kuşak elektronik bilgisayarlar : Ağırlıklı olarak transistör kullanıyorlardı (1959)
3. Kuşak elektronik bilgisayarlar : Birleşik devreler (integrated) kullanıyorlardı (1964)
4. Kuşak elektronik bilgisayarlar : Birleşik devreler gelişmişti (1975)
BİLGİSAYAR NERELERDE KULLANILIR ?
Günümüzde bilgisayarın kullanılmadığı hemen hemen hiç bir sektör kalmamıştır. Sanayide, Tıpta Eğitimde, Savunmada, Ticari ve Şahsi kurumlarda, İletişimde, Evlerde ve ismini sayamadığımız pek çok sektörde kullanılmaktadır.
BİLGİSAYARIN ÇEŞİTLERİ
1- Analog (Örneksel) Bilgisayarlar :Devamlı olarak değişen fiziksel ve elektriksel değerleri ölçebilen bilgisayarlardır.
2- Sayısal (Dijital) Bilgisayarlar :Bilimsel amaçlarda ve İşletmelerde Bilgi işleme amacıyla kullanılan bilgisayarlardır.
3- Genel amaçlı bilgisayarlar :Her problemin çözümü için kullanılması ve programlanabilmesi
için üretilmiş bilgisayarlardır.
4- Melez (Hybrit) Bilgisayarlar :Analog ve sayısal bilgisayarların birleşmesiyle oluşmuş melez bilgisayarlardır.

BİLGİSAYAR NASIL ÇALIŞIR
Bilgisayarı oluşturan iki ana unsur vardır. Bunlar YAZILIM ve DONANIM'dır.
DONANIM : Bilgisayarı oluşturan Elektronik ve Mekanik parçalardır.
YAZILIM : Bilgisayar donanımını yönlendirerek yapılması gereken işlemlerin sırasıyla yapılıp sonucunun alınmasını sağlayan, aynı zamanda kullanıcı ile bilgisayar arasındaki iletişimi kuran, bilgisayarın anlayabileceği kelimelerin programlama dilleri aracılığıyla bir araya getirilmesiyle oluşmuş programdır.
Yazılım program ve programcıklardan oluşmuştur.
Donanımı bir insan bedenine benzetirsek yazılım da o bedene hayat veren ruhtur.
PROGRAM : Bilgisayarın işlem yapabilmesi için gereken komutlar dizisidir.
Programlar ikiye ayrılır.
1- Paket Program: Bir sektörün tamamına hitap edebilecek şekilde düşünülmüş ve büyük yazılım firmaları tarafından yazılmış programlardır.
2- Özel Program : Sektörün tamamına hitap etmeyen, sadece o sektördeki bir iş yerinin yada kişinin özel isteklerine göre amatörce yazılmış programlardır.
* Bilgisayarı insana benzetecek olursak insanın gözle görülen uzuvları ve organları DONANIM
bu organ ve uzuvların işlevlerini yerine getirmesini sağlayan Ruhunu ise YAZILIM'a benzetebiliriz.
dolayısıyla bir bilgisayarın tüm donanım aksamları tam ve eksiksiz olsa bile onu işletecek bir
program olmadığı takdirde hiç bir işlevini yerine getiremez.
BİLGİSAYARIN GENEL YAPISI :
Bir bilgisayarın donanımsal olarak çalışabilmesi için 3 ana üniteye ihtiyacı vardır.
1- Merkezi İşlem Birimi (CPU - Central Processing Unit): Mikro işlemci (Micro Processor)
olarak da adlandırılır. Bilgisayarın Aritmetiksel ve mantıksal işlemleri gerçekleştirdiği ana ünitesidir Tüm hesaplama,karşılaştırma ve karar verme işlemleri bu ünitede gerçekleştirilir. Mikro işlemcinin çalışma frekansı bilgisayarın hızı olarak nitelendirilir ve Mhz cinsinden ölçülür.
450 MHz 500 Mhz gibi.
2- Hafıza Ünitesi (Memory) : Mikro İşlemcinin (CPU) işlem yaparken kullandığı bilgileri geçici olarak ve işlem sonunda elde ettiği sonuçları kalıcı olarak depoladığı bilgi saklama üniteleridir. Hafıza üniteleri İç ve Dış (Yan) olmak üzere ikiye ayrılır.
2-1- İç Bellek : Mikro İşlemcinin veriler üzerinde işlem yaparken geçici olarak kullandığı hafıza üniteleridir.
2-1-a) RAM (Random Access Memory) Bellek : Doğrudan erişilebilen bellek türüdür.Mikro işlemcinin işlem yaparken kullandığı verileri geçici olarak depolar elektrik kesilince veya bilgisayar kapatılınca içerisinde depolanmış bilgiler kaybolur.
Bilgisayarın ilk açılışından son kapanışına kadar geçen süre içerisinde bilgilerin geçici olarak aktarıldığı ünitedir.
2-1-b) ROM (Read Only Memory) Bellek : Sadece okunabilen hafıza türüdür. Mikro işlemcinin kendini test edebilmesi için ve çalışabilmesi için ihtiyaç duyduğu değişmeyen sabit bilgileri depolar. Bu bilgiler ROM hafızaya üretim esnasında üretici firma tarafından kaydedilir, daha sonradan silinemez ve değişikliğe uğrayamaz.
2-2- Dış Bellek :Mikro işlemcinin yaptığı işlemlerin sonuçlarını kaydettiği kalıcı hafıza üniteleridir.
3- Giriş/Çıkış (Input/Output - I/O) Ünitesi :Mikro işlemcinin kullanıcıdan ve diğer ünitelerden
bilgi alış verişini sağlayan köprü ünitelerdir.
GİRİŞ ÜNİTELERİ
1. Klavye
2. Optik okuyucu
3. Disk
4. Teyp – Backup
5. Scanner
6. Mouse
7. Modem
8. Barkod okuyucu
BİLGİSAYARIN ÇALIŞMA İLKESİ
Bilgisayar ikili sayı sistemi ile çalışır. İkili (Binary) sayı sisteminde en büyük rakam 1 olduğu için Bilgisayarda bilgiler 0 ve 1 değerlerinin ifade ettiği sayı kümelerinden oluşur. Bunu sebebi bilgilerin elektronik devreler üzerinde voltaj yardımıyla ifade edilebilmesini sağlamaktır. 0'ı 0 volt 1'i ise +5 Volt temsil eder. Bilgileri oluşturan harfler,sayılar,resimler ilk önce bilgisayarın anlayabileceği 1'ler ve 0'lara dönüştürülür üzerlerinde gerekli işlemler yapıldıktan sonra sonuçlar tekrar insanların anlayabileceği şekle dönüştürülerek kullanıcıya sunulur.
ÖLÇÜ BİRİMLERİ
Bilgisayarlarda bir takım kapasitelere sahiptirler ve bu kapasitelerin dışına çıkamazlar. Bu kapasitelerinde birer ölçü birimleri vardır.
Örneğin hafıza üniteleri bilgi depolarlar ancak bu ünitelerin belli bir kapasitesi vardır bu kapasiteden fazla bilgi depolayamazlar. Hafıza ünitelerinin kapasite ölçü birimi BYTE tır.
Bit : Bilgisayardaki en küçük ölçü birimidir.0 veya 1 değerine sahip olabilir. İkili sayı sisteminin
tek hanesi (dijit) olduğu için ismini BInary DigiT kelimesinden alır. Veriyi oluşturan rakam sayısıdır
Örneğin 1011=4 bit 10011001=8 bit kısacası verideki rakam sayısıdır.
Byte :8 bitin bir araya gelmesiyle oluşur. Byte bilgisayarda bilgi (DATA) kapasite birimidir. Bir harflik bilgi bilgisayar hafızasında 1 byte yer tutar Yani 1 harflik bilgi 8 Bitlik bir bilgiden oluşabilir.
Her ölçü biriminde olduğu gibi kapasite ölçü birimininde katları vardır ancak diğer ölçü birimlerinde katlar 1000'er 1000'er artarken (1000 gr=1 kgr.- 1000 Kgr = 1 Ton gibi) Kapasite ölçü birimi 1024'er 1024'er artmaktadır. Bunun sebebi ise bilgisayar 2'li sayı sistemiyle çalıştığı için 2'nin 1000'e en yakın katının 1024 olmasıdır. (2,4,8,16,32,64,128,256,512,1024)
Kapasite Ölçü Birimlerinin Katları:
8 Bit = 1 Byte
1024 Byte = 1 KiloByte (KB)
1024 KB = 1 MegaByte (MB)
1024 MB = 1 GigaByate (GB)
1024 GB = 1 TeraByte (TB)
BİLGİSAYARI OLUŞTURAN ANA DONANIMLAR:
Bilgisayarın çalışabilmesi için mutlaka bulunması gereken parçalarıdır.
1.
2. Anakart (Main Board) : Bilgisayarın Tüm donanımlarını üzerinde taşıyan ve bu donanımların birbirleriyle iletişimini sağlayan ünitedir.
3.
4. İşlemci (CPU): Bilgisayarın Aritmetiksel ve mantıksal işlemleri gerçekleştirdiği ana ünitesidir.
5.
6. Matematik İşlemci (FPU) : CPU nun ondalık sayılarla ilgili olan problemlerinde yardım aldığı ünitedir
7.
8. Bellek (RAM) : Bilgisayarın o an yürüttüğü programları ve bu programlarla ilgili bilgileri geçici olarak depoladığı hafızadır.
9.
10. Sabit Disk (Hard Disk H.D.D.): Bilgisayarın programları ve sonuçlarını kalıcı olarak depoladığı hafıza ünitesidir.
11.
12. Monitör : Bilgisayarın kullanıcı ile görsel olarak iletişim kurmasını sağlayan yaptığı işlemleri ve sonuçlarını sunduğu çıkış ünitesidir.
13.
14. Ekran Kartı (VGA) : Mikro işlemcinin yaptığı işlemleri ve sonuçlarını görsel olarak monitöre iletmesini sağlayan ara ünitedir.
15.
16. Klavye (Keyboard) : Bilgisayara nümerik ve alfanümerik ifadelerin girilmesini sağlayan giriş ünitesidir.
17.
18. Kasa (Tower): Bilgisayarın Anakart, CPU v.b. ünitelerini içerisinde koruyan kutudur.
10-Disket Sürücü (Floppy D.D.): Bilgilerin kalıcı olarak saklanabildiği taşınabilir hafıza ünite
sidir. Hızları ve kapasiteleri düşüktür.
BİLGİSAYARI OLUŞTURAN EK DONANIMLAR
Bilgisayarda olmasada çalışmasına engel olmayan parçalardır.
Yazıcı (Printer) Ethernet Kartı
Scanner (Tarayıcı) Hoparlör
Mouse (Fare) Mikrofon
Cd – Rom Tv Kartı
Fax/Modem Radio Kartı
Plotter (Kesici) Kamera
Ses Kartı
Yukarıda sayılan üniteler birleştirildiği zaman bir bilgisayar sistemini oluştururlar böylece oluşturulan sisteme her türlü veri girişi yapılıp bu verilerin sonuçları ister ekranda istenirse de yazıcı ünitesi aracılığıyla kağıt üzerine belge olarak alınabilir.
KLAVYE ÜZERİNDEKİ TUŞLAR:

ESC : Bu tuş kaçış (Escape) anlamına gelmektedir. Programlardan ve birçok menüden çıkmak için bu tuş kullanılır.
TAB : Tab tuşu imleci 6 karakter sağa kaydırmak için yada programlarda seçenekler ve giriş hücreleri arasında dolaşmak için kullanılır.

CAPS LOCK : Caps Lock tuşu Klavyenin sağ üst köşesinde bulunan Caps Lock ışığını yakmaya yada söndürmeye yarar. Caps Lock ışığı yanık ise ifadeler büyük harf olarak sönük ise küçük harf olarak çıkar.

SHİFT : Shift tuşu birlikte basıldığı tuşların sol üst köşesinde bulunan karakterlerin çıkmasını sağlar. Aynı zamanda basılı tutulduğunda konum değiştirir. Örneğin Caps Lock ışığı yanık iken ifadelerin büyük harf olarak çıkması gerekirken shift tuşu ile birlikte basılırsa küçük harf olarak çıkar. Yada tam tersi Caps Lock ışığı sönük iken ifadelerin küçük harf olarak çıkması gerekirken Shift tuşu ile birlikte basılırsa büyük harf olarak çıkar.

CTRL : Ctrl tuşu kontrol tuşudur. Programlar içerisinde birlikte kullanıldığı tuşlara değişik fonksiyonlar kazandırır. Tek başına hiçbir görevi yoktur.

ALT : Alt tuşu Alternatif tuşudur. Bu tuş yardımıyla klavye üzerinde bulunmayan diğer karakterler çıkartılabilir. Örneğin (Alt + 189 = ¢)

SPACE BAR : Bu tuş klavyenin altında bulunan uzun çubuk şeklindeki tuştur. Bir karakter boşluk bırakmaya yarar.

ALT GR : Bu tuş Alternatif Jeneratör tuşudur. Birlikte basıldığı tuşların sağ alt köşesinde bulunan ifadelerin çıkmasını sağlar.
ENTER : Bu tuş giriş onayı anlamına gelir, bilgisayara girilen her komuttan sonra komutu onaylamak için mutlaka ENTER tuşuna basılması gerekir. Kelime işlem programlarında bir alt satıra inmek içinde kullanılır.

BACK SPACE : Sağdan sola doğru 1 karakter silmeye yarar.Ü

İNSERT : İnsert konumunu açar yada kapatır. Kelime işlem programlarında İnsert konumu açık ise imlecin sağında bulunan karakter kayarak araya yeni karakter sokmamızı sağlar aksi halde imlecin sağında bulunan karakterler silinerek üzerine yazılır.

HOME : O an üzerinde bulunulan satırın başına gidilmesini sağlar.

PAGE UP : Bir sayfa yukarıya çıkılmasını sağlar.

DELETE : Soldan sağa doğru 1 karakter silmeye yarar.

END : O an üzerinde bulunulan satırın başına gidilmesini sağlar.

PAGE DOWN : Bir sayfa aşağıya inilmesini sağlar.

PRİNT SCREEN : O anda ekranda görülen bilgilerin yazıcıdan çıktısının alınmasını sağlar.

SCROOL LOCK : Scroll Lock ışığını yakmaya ve söndürmeye yarar. Scroll Lock ışığı yanık ise ekrandaki Metin pencereleri yön tuşları yardımıyla hareket ettirilebilir. Aksi halde hareket ettirilemez.

PAUSE : Sistemi herhangi bir tuşa basılıncaya kadar beklemeye alır.

FONKSİYON TUŞLARI (F1-F12): Klavyenin üzerinde bulunan F1 den F12 ye kadar olan bu tuşlar kullanılan programlara göre değişik fonksiyonlar alırlar. Bu tuşların almış olduğu fonksiyonlar program içerisinde belirtilir.

Hiç yorum yok: